Blogg

Våra five cents om stort och smått i denna del av affärsvärlden.

13 juni, 2016 - Microsoft köper Linkedin

Idag tillkännagavs att Microsoft köper Linkedin för c:a 215 miljarder SEK. Detta är en spännande nyhet även för IDme som både är ett komplement och ett alternativ till Linkedin. Företag som Facebook och Linkedin blir ständigt allt större för att behålla besökarna på sina sajter och sälja mer reklam. Detta medför att närliggande tjänster som IDme, som är skapade för en annan situation och med en annan affärslogik, möts av allt större intresse. Hör gärna av dig med synpunkter.

Många amerikanska analytiker undrar dock varför Microsoft betalar så mycket för ett bolag som 2015 rapporterade en förlust på USD 165 miljoner och en förlust kvartal 1 2016 på USD 45.8 miljoner.

4 juni, 2016 - IDme fortsätter utvecklas

Varje vecka är det någon del av IDme-tjänsten som blir lite bättre. Vårt erbjudande blir tydligare, mobiliteten och navigeringen för användarna förbättras och nu ska vi bli lite mer synliga på nätet. Vi vill bli en (lagom stor) del i din kontaktmodell.

12 augusti, 2015 - IDme.se i mobil version

Stora delar av IDme.se-sajten är nu kodad för att kunna läsas i mobiltelefoner. På Googles testsida anges läsabarheten i mobiler till 100/100. När man väl loggat in är dock läsbarheten just nu bättre på en PC. Arbete pågår. Förslag till förbättringar mottages gärna.

2 juli, 2015 - Ny Affärsmodell för IDme-tjänsten

IDme är i första hand en tjänst för personer som arbetar i företag och organisationer som kan använda tjäsnten fritt om man anger sin verksamhets organisationsnummer. Privatpersoner får gärna använda IDme-tjänsten via ett abonnemang.

Vår intäkt kommer från de företag som vill uppgradera IDme-tjänsten med sin egen grafiska profil. Läs mer om IDme-design.

16 juni, 2015 - IDme i mobil och paddor

Alla IDme är nu kodade för att optimalt kunna läsas i olika skärmstorlekar. På IT-språk kallas det för responsiv design.

Själva IDme-sajten är ännu inte responsiv, men det kommer.

3 februari, 2015 - Om lagom

Det är ett stort problem för allt fler att få veta lagom mycket om såväl världens stora frågor som de som rör arbete och vänner. Jag ser numera endast undantagsvis på Rapport och Aktuellt. Det bli för mycket om händelser jag inte behöver veta något om - en ny bilbomb i X, Y eller Z-landet, en politiker som talar om behovet av krafttag, en rad intervjuer av personer som anser att något är orättvist osv. Händelserna blir en form av underhållning som tar alltför lång tid. Webben gör att jag snabbare och effektivare kan ta del av kvalificerad information och välja fördjupad kunskap från flera källor.

Det är mänskligt att vilja vara cool, kanske några kallar det uppdaterad eller informerad, men det har ett pris. Man måste vara på alerten och ständigt scanna av omvärlden för att inte riskera missa det där man borde känna till. Nyheter om smått och stort skapar mycket lätt en form av beroende och det kommer att ta några år till innan vi - individuellt - har funnit en informationsmodell som vi upplever som lagom.

Ett IDme är tänkt att säga lagom mycket om en person och vad hon arbetar med. Lagom har framtiden för sig. (JS)

19 juni, 2014 - Om utveckling av IDme-tjänsten

Vi har nu genomfört en större utveckling av IDme-tjänsten. I grunden ligger att vi presenterar ett IDme som your Story - ett SmartLagom format mellan det korta visitkortet och ett ofta väl omfattande Linkedin-CV. Alla tre har sin optimala plats och funktion.

Vi har lång erfarenhet av Storytelling tack vare IDstories.se, där vi sedan c:a 15 år publicerat Berättelser om Kultur och Fastigheter.

Design, texter och mycket annat är också förbättrat. Mer om oss. Hör gärna av dig om vad du tycker. Förslag på förbättringar - Ja, tack mycket gärna.

5 april, 2013

Om man skapar ett IDme i en no-logo design kan man nu själv flytta in detta i en företagsprofil under fliken Mitt konto. Man kan också flytta ett IDme från en IDme-design och byta till en annan.

20 mars, 2013

Vi har lagt till en möjlighet att länka till en organisations konto på FB, Twitter, Linkedin, YouTube och Google+. För en användare syns detta automatiskt via en eller flera ikoner i ett IDme. Ikonerna går till verksamhetens konton, inte till enskilda personer.

4 mars, 2013

Nu är det möjligt att söka på enskilda personers kompetenser. Detta gör bland annat att man internt i ett företag får bättre överblick över var önskad kompetens finns. Man kan själv avgöra om ens kompetens ska vara sökbar för alla eller enbart från inloggade personer i samma företag.

28 februari, 2013

Noterar att Linkedin nu har ett börsvärde på cirka 18 miljarder USD. Rekryteringsföretaget Manpower har ett market cap value på cirka fyra miljarder USD. Monster är ett annat stort rekryteringsföretag som förlorat stora delar av sitt börsvärde de senaste åren. Det spekuleras i denna artikel om Linkedin eller andra ska köpa dom.

Det är intressant att se hur branschen genomgår stora disruptiva (radikala) förändringar. Det ger möjligheter för nya koncept.

 to top